روحانی گزینه عبورناپذیر ۲۹ اردیبهشت ۹۶/مهندس پرویزی انسانی مومن،پاکدست و متخصص است/ مردم خادم را از خائن به خوبی تشخیص میدهند

حمید صابریان متولد ۲۵ مهرماه ۱۳۴۸ و دانش آموخته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد است.

در رزومه کاری او سابقه ریاست اداره پست خواف به مدت ۴ سال، بخشدار رشتخوار به مدت ۲ سال و فرمانداری رشتخوار به مدت ۳ سال به چشم میخورد و از دوم خرداد ۹۴ نیز به عنوان مدیرکل پست خراسان جنوبی مشغول به خدمت است.

مهندس صابریان همواره دغدغه سیاست ورزی آن هم از نوع اصلاح طلبانه را با خود به همراه داشته است. وی هم اکنون مسولیت کمیته شهرستان های حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی، دبیر حزب اتحاد ملت خراسان جنوبی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خراسان جنوبی را عهده دار است.

هفته دولت بهانه خوبی شد تا پای صحبت او بنشینیم و در یک گفتگوی صمیمی از نقطه نظرات ایشان در باب مسایل استانی و کشوری مطلع شویم و فضای سیاسی و شرایط فعلی دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم.

۱٫با سلام ؛ جناب آقای صابریان در ابتدا خلاصه ای از فعالیتهای اداره کل پست خراسان جنوبی در سال های اخیر را بفرمائید و همچنین  اقدامات پیش رو و ویژه در هفته دولت در این اداره را توضیح دهید

پاسخ:بنام خدا . قبل از هر سخنی هفته دولت را به همه ملت ایران بخصوص هم استانی های عزیز تبریک و تهنیت عرض میکنم و یاد شهیدان رجایی و باهنر را که اسوه تلاش و مجاهدت در خدمت به مردم بودند گرامی میدارم. 

پست استان خراسان جنوبی در سال ۹۴ در ارزیابی عملکرد پست استان ها با ۲۳ پله صعود به رتبه ششم کشور رسید که نتیجه تلاش و کوشش همکاران ما در جای جای استان و صدالبته اعتماد مردم و دستگاههای اجرایی به پست استان بوده است. سالانه حدود سه میلیون و سیصد هزار مرسوله از استان به سراسر کشور ارسال میشود و حدود یک و نیم برابر این میزان مرسوله وارده به استان داریم، معنی این سخن ان است که بخش توزیع مرسولات مقوله مهمی در استان است که طبیعتا نیازمند صرف هزینه و توجه خاص است. در این راستا خطوط مبادله درون و برون استانی شهری و روستایی مورد بازنگری قرار گرفت تا سرعت سیر مرسولات پستی افزایش یابد.

تهیه پکیج نامه رسانی برای پستچیان از دیگر اقدامات پست استان بوده این پکیج شامل لباس متحدالشکل ؛ موتور؛ باکس نامه رسانی و دستگاه همراه نامه رسان بوده است. راه اندازی نرم افزار جامع قبول و نیز نرم افزار جامع مبادله از دیگر اقدامات پست استان بوده که دقت و امنیت مرسولات را دوچندان نموده همچنین راه اندازی سامانه پیامکی #۱۹۳* و همچنین تولید نرم افزار فاواکده جهت رهگیری مرسولات پستی  و ارائه سایر خدمات از دیگر اقدامات شرکت ملی پست بوده است. همچنین دفتر پست ۱۷ شهریور بیرجند و اداره پست شهرستان بشرویه و زائر سرای طبس به شکل بسیار زیبایی بازسازی شده که در این هفته بدست مسئولین محلی افتتاح خواهد شد. توسعه تجارت الکترونیک بخصوص در زمینه صادرات محصولات شاخص استان شامل زرشک و زعفران و عناب و کشک از دیگر برنامه های پست استان بوده که اولین محموله  در قالب خرید اینترنتی در هفته دولت به خارج استان صادر خواهد شد. 

اجرای طرح بسیار مهم سامانه یکپارچه نشانی ایرانیان یا  GNAF از دیگر اقدامات شرکت ملی پست است که در استان نیز در حال انجام است . در این راستا تاکنون  کد پستی ده رقمی کلیه اماکن شهری بهنگام شده و نقاط روستایی نیز تا پایان سال به هنگام خواهند شد. در نهایت آدرس تمامی شهروندان بصورت مختصر سه سیلابی شامل محله _معبر آخر و پلاک تعیین و در تمامی دستگاههای اجرایی  یکسان سازی خواهد شد.پس از این مرحله دستگاههای اجرایی با کلید واژه کد پستی ده رقمی خواهند توانست بانکهای اطلاعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که انقلابی در عرصه برنامه ریزی شهری ؛کسب و کار و. … خواهد بود انچنان که کشور استرالیا این تجربه موفق را داشته است.

پست ایران بعد از ده سال بلاتکلیفی با تصویب مجلس شورای اسلامی به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافته و برای همیشه دولتی باقی ماند. در اساسنامه جدید فضای کار بسیار مناسبی برای پست دیده شده که از جمله آن ورود حداقل  دو اپراتور بخش خصوصی به عرصه خدمات پستی است که این عرصه را رقابتی نموده و قدرت انتخاب مردم را افزایش خواهد داد و از این رهگذر شاهد ارتقا کیفیت خدمات پستی خواهیم بود

۲٫از آن بابت که جنابعالی در عرصه ی سیاسی استانی و کشوری نیز فعال می باشید اقدامات اخیر استاندار خراسان جنوبی را تاچه اندازه مورد قبول نخبگان سیاسی و آحاد مردم میدانید و به نظر جنابعالی دولت به معنای عام کلمه در زمان کوتاه باقی مانده از عمرش میتواند در این استان منشأ امور مثبت وموجب گشایش احوالات مردم گردد ؟

پاسخ:اقای مهندس پرویزی را از دولت آقای خاتمی زمانی که هر دو فرماندار بودیم میشناسم . انسان مومن، متدین، پاکدست، ارام، صبور و متخصصی هستند. بخاطرم دارم در جلسات فرمانداران بسیار سنحیده سخن میگفتند و روحیه اعتدالی را در همان دوره هم داشتند. مهندس پرویزی دوره موفقی در معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی در دولت اصلاحات و استانداری  آن استان در دولت تدبیر و امید داشته اندو حضور ایشان در استان انصافا مغتنم است.از دوره تاسیس استان این اولین باری ست که استانداری با سابقه پیشین استانداری به استان آمده که مردم از همین ابتدا ثمره شیرین این تجربه را حس کرده اند. پرویزی به حدود و ثغور اختیارات خود بخوبی واقف است و به طرز تحسین برانگیزی آنها را اعمال میکند. دوستانی که در هفته های گذشته تیم استانداری را ترک کردند به معنی نامناسب بودن  و یا ناکارآمدی شان نیست،و در واقع بر اساس ضوابط و مقررات وزارت کشور  عمل شد. از آن گذشته این حق و اختیار استاندار است که تیم کاریش را خود برگزیند، چرا که در برابر مسائل استان اوست که پاسخگوست و نباید مسئول مسلوب الاختیار باشد.

من فکر میکنم مسبری را که استاندار طی میکند که همان خدمت و انجام کارهای عمرانی در سطح استان است بهترین راهبرد میباشد . مردم خادم را از خائن بخوبی تشخیص میدهند و گوششان به تخریب ها ابدا بدهکار نیست . این تجربه تاریخی است

۳ جناب آقای صابریان در هفته دولت و سال اخر آن به سر میبریم ، کارنامه ی دولت تدبیر و امید در عرصه ی کشورداری را چگونه ارزیابی می کنید ؟ و ایا عملکرد این دولت را با معیارهایی حکم رانی خوب منطبق میدانید ؟

پاسخ:کارنامه دولت را از دو منظر میشود بررسی کرد : از منظر اصلاح طلبان و از منظر عامه مردم. از منظر اصلاح طلبان باید بگویم ما دولت تدبیر و امید را دولت اصلاح طلبان نمیدانسته و نمیدانیم بلکه دولت دوست اصلاح طلبان میدانیم و انتظاراتمان  را نیز بر همین اساس تنظیم کردیم اما الحق والانصاف آقای روحانی حق دوستی را درباره اصلاح طلبان بیش از حد انتظار بجا آوردند . چه در بیان مواضع و چه در بکارگیری آنها در مسئولیتها . آقای روحانی  فوق حد انتظار ظاهر شد. اما شک نکنید دولت دوم روحانی دولت اصلاح طلبان خواهد بود و ایشان تیم اجرایی با هماهنگی بسیار بیشتر از وضع موجود تشکیل خواهد داد و از ظرفیتهای مدیریتی اصلاح طلبان که اتفاقا به لحاظ کمی و کیفی کم هم نیستند بهره بیشتری خواهد برد.

اما از منظر عامه مردم اگر بخواهیم عملکرد دولت روحانی را بررسی کنیم بیشتر منتظر نتایج ملموس اقدامات دولت هستند، اما این به معنی ناامیدی نیست. عامه مردم مصمم هستند چهار سال دیگر به روحانی فرصت دهند تا بذری که در ۴ سال اول کاشته درو کند. اگرچه دولت تلاش خواهد کرد در مدت باقیمانده مردم طعم شیرین اقدامات موثر در عرصه داخلی و خارجی را بچشند.

۴٫برجام را بعنوان یک راهبرد برای حل مسائل خارجی و همچنین یک الگو برای یافتن رهیافتی به جهت بسامان کردن امور داخلی چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: امروز هیچکسی نمیتواند ادعا کند بدون تعامل با دنیا میتواند منافع ملت خود را تامین کند. محدودیت منابع و مزیتهای نسبی کشورها در حوزه اقتصاد تعامل آنها را با یکدیگر اجتناب ناپذیر نموده است. کشور در ۸ سال پیش از روحانی با ماجراجوییهای کودکانه رییس دولت وقت، گرفتار تحریم های ظالمانه شد که سفره مردم را خالی و شکم کاسبان تحریم را هر روز فربه تر کرد. بدتر از این سایه جنگ را بر کشور مستولی کرد. وقتی پرونده ایران به شورای امنیت رفت و مشمول فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد یعنی تهدید صلح و امنیت جهانی شد، خوشبین ترین افراد هم فکر نمیکردند که ایران بدون جنگ یا تسلیم از این معرکه رهایی یابد. اما رییس جمهور حقوقدان و وزیر خارجه دیپلماتش با دوسال سعی و تلاش بی وقفه این شبه اعجاز را خلق کردند. ابعاد این کار بزرگ شاید برای آیندگان روشن تر و ارزشمندتر باشد چرا که خیلی از زوایای این اقدام بزرگ را اکنون نمیتوان بازگو کرد. تی بی اسکات میگوید : به گذشته هایت نظری بیفکن و جانانه بخند بخاطر خطراتی که از سرت بی خطر گذشتند.

در تبعات مثبت برجام همین بس که اگر نبود چه بسا  کشور اکنون در ناامنی و  آتش و جنگ و خون بود.

آثار مثبت اقتصادی برجام نیز  آرام آرام  هویدا میشود . تراز تجاری مثبت کشور بعد از۸۰ سال و افزایش تولید نفت تا دو و نیم میلیون بشکه در روز و تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی از جمله این تبعات مثبت است

۵٫در روزهای اخیر شاهد فشار نهادها و سازمان های رسمی و نیمه رسمی برروی دولت و ایجاد هجمه های تخریب و توهین به شخص رییس جمهور هستیم، راه برون رفت دولت از این شرایط دشوار را چه میدانید ؟

پاسخ:آقای روحانی مظلوم ترین ربیس جمهور بوده . روحانی تنهاست. چرا که وقتی دولت را تحویل گرفت مجلسی بر سر کار بود که اجازه نداد روحانی تیم کاری مدنظرش را تشکیل دهد . روحانی به محدودیت خودخواسته  ای تن داد تا بتواند برجام را به پیش ببرد . او مجبور است راسا به دفاع از دولت بپردازد چون اکثریت فرمانداران و استانداران و وزرا به اسم اعتدال از این مهم شانه خالی میکنند  و طبیعی است در این فضا هجمه به او افزایش یابد. تیم رسانه ای ربیس جمهور بسیار فشل   ناتوان   و ضعیف است . شما میبینید وزیر ارشاد از اجرای قانون عقب نشینی میکند و رییس جمهور مجبور میشود  عملا به میدان  بیاید و علنا به او تذکر بدهد ، اگر چه استاندار خراسان رضوی مواضع مناسبی در این خصوص اتخاذ نموده اما دیرهنگام بودن این موضع گیری باعث میشود تنهاترین رییس جمهور خود به صحنه بیاید و این اوج مظلومیت روحانی است.این تخریبها و فحاشیها و هتاکی ها هر چه که به انتخابات نزدیکتر میشویم افزایش خواهد یافت، اما همگان بدانند ملت ایران همواره با مظلوم بوده و این تخریبها انشاا.. به نتیجه عکس خواهد داد.

۶٫با وجود فعالیتهای عظیم دولت در عرصه های مختلف به خصوص اقتصادی ( مهار تورم ، رشد مثبت اقتصادی ، کنترل حجم نقدینگی ، کاهش سود و بهره بانکی ) انعکاس حقیقی از این امور در بستر جامعه داده نشده است، علت را چه میدانید و راهکار را در انجام چه اموری می بینید؟

پاسخ:همانطور که قبلا عرض کردم تیم رسانه ای رییس جمهور بسیار ضعیف است مدیرانی به اسم اعتدال از دولت قبل حفظ شدند که اساسا اعتقادی به روحانی ندارند و دلیلی برای گزارش خدمات دولت به مردم نمیبینند. صدا و سیما در اختیار تفکر مقابل دولت است و مرتب در حال سیاه نمایی است و به دفعات حتی سخنان رییس جمهور را سانسور نموده است . اگر مردم  نحوه رفتار صدا و سیما با دولت نهم و دهم را بخاطر آورند و با رفتار صدا و سیما با دولت روحانی مقایسه کنند، ناخودآگاه به یاد ناداور عراقی مسابقات وزنه برداری المپیک و رفتارش با بهداد سلیمی میفتند. طرفداران دولت که عمدتا اصلاح طلبان هستند تریبون چندانی در اختیار ندارند اما از همین امکانات حداقلی بایستی بیشترین بهره را ببرند و خدمات و اقدامات مثبت دولت را به مردم گزارش دهند.

۷٫به نظر جنابعالی به عنوان یک فعال سیاسی، دولت تا چه اندازه توانسته توسعه سیاسی را در این سه سال با عنایت ویژه به احزاب و رسانه ها و..محقق کند ؟ از طرف دیگر تا چه اندازه فضای سیاسی  کشور را از انسداد و بعضا التهاب خارج نماید ؟

پاسخ:انصافا آنچه در حوزه نشاط سیاسی در کشور بعد از سال ۹۲ شاهد بودیم به هیچ وجه قابل مقایسه با ۸ سال قبل از آن نیست  در این مدت چند حزب ملی و استانی مجوز گرفتند و فضای سیاسی کشور تا حدود زیادی از حالت امنیتی خارج شد .ضمن اینکه با توجه به شرایطی که روحانی دولت را تحویل گرفت توسعه سیاسی نمیتوانست اولویت دولت باشد، حتی فعالان سیاسی هم چنین خواسته ای نداشتند. آنچه مهم بود رفع سایه نحس جنگ از کشور بود که خداروشکر محقق شد. در این بخش هم کارنامه دولت را در مقایسه با انتظارات موفق میدانم. در حوزه رسانه ها هنوز با نشاط مطبوعاتی فاصله داریم   محدودیتهای امنیتی همچنان بر مطبوعات اعمال میشود و داستان ممنوع التصویری ها و ممنوع الخبری ها همچنان ادامه دارد. اگرچه با توسعه شبکه های اجتماعی واژه ممنوع التصویری و ممنوع الخبری بیشتر به شوخی بی مزه ای شبیه است.

۸٫کارنامه ی دولت را از منظر یک فعال سیاسی نه مدیر دولتی در جایگاه بی طرفی و انصاف قابل قبول میدانید ؟و آیا دولت توانسته به شعارهای سه سال پیشش در عرصه های سیاسی و فرهنگی جامه عمل بپوشاند و بتواند وکیل مناسبی برای موکیلنش در عرصه ی تصمیم گیری و سیاست گذاری های کلان باشد ؟

پاسخ:من بعنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب از روحانی توقع داشتم نه به مطالبات خاص اصلاح طلبی بلکه به مطالبات ملی توجه کند ، یعنی رفع تحریم ها و بازگشت کشور به جامعه بین المللی. روحانی نه تنها به این مهم دست یافت بلکه در عرصه دفاع از حقوق شهروندی و اجرای بدون تنازل قانونی اساسی و توسعه سیاسی گامهایی برداشت. البته تا آنجا که مقدور بود و برای همین است که عرض کردم روحانی بیش از حد انتظار اصلاح طلبان ظاهر شده است و برای همین است که بزرگان اصلاح طلب روحانی را گزینه عبور ناپذیر ۲۹ اردیبهشت ۹۶ میدانند.

۹٫رسالت فعالان و کنشگران و نخبگان سیاسی تحول خواه را در قبال دولت چه میدانید و به نظر جنابعالی در سال نود و شش چه سازوکاری را میتوان طراحی نمود که هم به نفع کشور و هم ملت باشد و انتخابات پیشرو پرشور و با مشارکت حداکثری برگزار گردد

پاسخ:در شرایط عادی نخبگان و کنشگران سیاسی اصلاح طلب باید نقد دولت ،یعنی هم بیان نقاط ضعف و هم بیان نقاط قوت را مدنظر قرار دهند، اما در حال حاضر معاندین دولت به بی رحمانه ترین شکل ممکن در حال بزرگنمایی و حتی تولید جعلی نقاط ضعف برای دولت هستند. پس لازم است در فرصت باقی مانده تا انتخابات وجه همت بر این قرار گیرد تا پوشش حمایتی مناسبی از دولت صورت گیرد و این حمایت برای مدیران تکلیف کار است و کار است و کار و برای دیگران بیان کارها و خدمات . تا انشالله در انتخابات آتی مردم باز کاری کنند کارستان و زمینه ای فراهم کنند برای اتمام کارهای ناتمام روحانی.

۱۰٫دولت تدبیر و امید پس از روی کار آمدن، دستش در چیدمان وزیران بسیار بسته بود زیرا که با سدی به نام مجلس نهم روبرو بود و این موضوع توجیه گربسیاری از تصمیمات دولت و محدودیت ها قرار می گرفت؛ بعد از انتخابات و شکل گیری مجلس متفاوت دهم و شکل گیری بارقه های امید در فراکسیون امید ؛  آیا تغییر رویه ی محسوسی در عملکرد دولت پدید آمده است ؟

پاسخ:در تیم اقتصادی رییس جمهور بعضی ناهماهنگی ها دیده میشود که حتی به رسانه ها هم کشیده است، به نظرم اصلاحاتی در این بخش باید صورت گیرد . در رفتار سیاسی آقای رحمانی فضلی تغییرات خوبی را شاهد بودیم و انتصابات اگرچه دیرهنگام اما خوب و بجایی در حوزه استانداران و فرمانداران شاهد بوده ایم . معتقدم عبدالرضا رحمانی فضلی پتانسیل های بیشتری در همراهی با رییس جمهور دارد که باید تا قبل از انتخابات به فعلیت برساند. حوزه فرهنگی دولت روحانی ضعیف ترین حوزه است از ارشاد گرفته تا وزارت علوم و آموزش و پرورش و تیم رسانه ای. منهای تیم رسانه ای مابقی را میشود به دولت بعد موکول کرد.  ضمن این که توجه داشته باشیم حوادث مجلس جدید نشان داد فراکسیون امید چندان قدرتمند نیست و اکثریت مجلس همچنان در اختیار اصولگرایان است اما اصولگرایان نوعا منطقی.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*